Intretinere Diesel

Generalitati vis-a-vis de automobilele Mitsubishi
Avatar utilizator
shocs
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Iun 27, 2009 6:57 pm

Mesaj de shocs » Mie Sep 23, 2009 10:06 pm

Nu am citit toate articolele din acest thread insa ma macina o intrebare. Ce intelegeti prin mers subturat? Mers sub 1500t sau?

La un thread de cel putin 5-6 pagini te-as fi inteles, dar in cazul de fatza? Exista, de asemenea, si functia "Search" - andrei

Avatar utilizator
Garsia
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Mar 28, 2009 9:04 am

Mesaj de Garsia » Dum Oct 11, 2009 9:38 am

Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.
Exploatarea
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).
Oprirea motorului
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
Intretinere
Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari.

Nu este de neglijat nici calitatea motorinei folosite: practici ca cele uzuale pe la noi, adica folosirea motorinei cumparate de pe la diversi soferi de camion sau de prin statii de combustibil anonime, poate avea efecte neasteptat de proaste pentru motorul diesel. Alimentati cu motorina buna, adecvata sezonului, chiar daca este usor mai scumpa: cativa euro economisiti nu justifica reparatii de mii de euro la motor...
Ce spuneti de asa ceva? Interesant , nu?

Avatar utilizator
Klez
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Noi 28, 2008 9:58 am

Mesaj de Klez » Lun Oct 12, 2009 12:50 am

Am citit pe sarite cateva post-uri si nu pot spune decat ca acest topic l-a intrecut pe cel de la bancuri =))
Cum naiba un bec lumineaza mai putin daca e prea folosit?
Cum poate un motor sa se strice daca mergi cu el subturat? Eu cu al meu 2.4 td, merg si cu 700 de rpm, si in afara de vibratii nu se intampla nimic.
Si inca una foarte tare: Nu este recomandat sa stea motorul la relanti. Cum dreq sa nu stea la relanti daca pt asta este facut relantiul? Asta iarna de craciun, pe varful Rarau au fost -28 de grade si viscol intr-o seara. Din comoditate de a nu-i da spray de pornire dimineata, am decis sa-l las pornit toana noaptea, cam 9 ore. Culmea... a doua zi dimineata inca mergea . Si mai culmea... merge si acuma, fara nici o interventie in el.

Orice motor il pornesti dimineata si apoi iti aprinzi tigara, tragi primul fum, deschizi putin geamul, scoti primul fum din piept si apoi pornesti la drum ( cei care nu fumeaza pot sa se faca ca-si aprind o tigara si urmeaza procedeul). Apoi cand il opresti si daca afara este foarte frig (de ex iarna), este recomandat sa stai macar 30 de sec cu el la relanti sa se raceasca nitel turbina (mai ales daca e cu racire pe ulei).

In rest.... orice motor care nu il turezi vreodata, depune funingine in catalizator. Daca e si turbo, depune funingine pe paletii la turbo. Daca e si diesel, clar ca acest aspect se petrece mult mai repede. De aceea, e recomandat ca cel putin o data pe luna sa "scoateti untul" din motor, prin ceva "talpi" in acceleratie. Eu unul il scot in fiecare zi si inca imi porneste dimineata, cu toate ca are 2 bujii arse.

Sunt multe de spus la capitolul intretinere diesel. Cu siguranta eu pe al meu nu l-am intretinut ca la carte si asta pentru ca acea carte a fost facuta pentru oamenii care merg normal, pe asfalt...
App... era o chestie... Stiti ca se aude diferit un diesel care merge in 3500 rpm in gol si acelasi diesel care merge tot in 3500 rpm dar in cuplu ? Dupa sunet, daca ai o oaresice ureche muzicala, iti dai foarte usor seama cand trebuie sa schimbi viteza si cand nu...

Avatar utilizator
cix
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mar 18, 2008 10:24 am

Mesaj de cix » Lun Oct 12, 2009 8:48 am

Nu are rost sa zici ca acest topic l-a intrecut pe cel de bancuri. Unele topicuri sunt deschise din dorinta de a afla mai multe informatii legate de o anumita problema. Faptul ca vine cineva si zice o prostie nu face decat sa il motiveze pe unul care chiar stie, sa vina si sa dea informatia corecta.

Revenind la topic. Mersul subturat in sine este o problema, dar mergand des sub 1800-2000 de ture esti nevoit in anumite situatii sa o calci. Ei bine, asta dauneaza turbinei. Acele accelerari puternice de la turatii joase produc funingine care se depune pe turbina.

Oricum argumentele de genul, eu merg cu 700rpm si motorul inca mai merge nu e un argument care tine. Eu stiu pe cineva care schimba vitezele la 2000rpm si la 120k km i-a picat turbina. Nici asta nu e un argument ca nu e bun mersul subturat. Diferenta se face cand vezi ca un motor bine intretinut are 600k km si inca tine, iar altul pica la 300k.

Avatar utilizator
Klez
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Noi 28, 2008 9:58 am

Mesaj de Klez » Lun Oct 12, 2009 11:29 pm

Nu tot topicul. Doar unele mesaje...
Pai daca mersul subturat la un diesel inseamna 1800-2000 de ture... atunci mersul turat care-i? 4500-5000 ???
Subturat inseamna mai jos decat relantiul. Subturat inseamna atunci cand vibreaza masina pe asfalt la 50 kmh (per ex.) ca si cum ai merge pe macadam. Subturat inseamna atunci cand apesi acceleratia la fund, dar degeaba... efectul accelerarii avand loc dupa cateva secunde.... Exemplele pot continua si difera foarte mult de la masina la masina, de la motor la motor, de la uzura motorului si pana la motorina si aditivii folositi. Ca sa vezi ca nu "prind fluturi", motorul de "Leutz" de pe IMS-uri sau de pe tractorasele mai vechi, cu capacitatea de 2500 cmc, 3 cilindri in linie, aspirat, diesel de 35 KW, are relantiul la numai 600 de rpm, cuplul maxim aflandu-se la 1600 rpm, iar pe la un 2200 rpm deja "ies pistoanele prin baie"
Revenind... Cand un motor este subturat, in orice ipostaza, acesta scoate fum negru rezultat din motorina ne-arsa corespunzator. Acest fum are prostul obicei de a se depune pe paletii (elicea) turbinei si in catalizator. Daca se insista cu subturarea motorului pentru ceva vreme buna, exista riscul de a se infunda nitel turbina sau de a se infunda catalizatorul. Asta se intampla numai la cei care insista in ritmul asta cateva zeci de mii bune de km.
Procesul de curatare e simplu
- Prin acele "talpi". Adica mergi foarte sportiv cam 15-20 de minute. Ai sa te sperii ce iese pe esapament in primele 5 minute.
- Mecanic. Prin curatare mecanica cu solutie speciala si cu periuta.
- Schimbat complet cu ceva nou, curat.
Eu as incepe cu primul ca-i mai ieftin dar si mai distractiv.

In rest... supraturarea, iarasi ceva des intalnit pe tdi-urile patriei. Vezi si auzi diesel-uri cum urla de zici ca mai au umpic si sar tachetii prin capote. Daca la o masina ai cuplu maxim (scrie in cartea masinii la cat e) la 3000 rpm, per exemplu, atunci mai sus de 3300 rpm nu prea are rost sa-i dai. Poate doar din dragul de a arde motorina si de a face spectacol auditiv. De ce zic 3300 si nu 3000 ? Pentru ca odata ce-ai trecut de cuplu maxim, motorul nu va mai trage cu acelasi spor, va merge mai mult din inertie, insa atunci cand schimbi urmatoarea treapta de viteza, vei avea "norocul" sa pici exact pe plaja de cuplu. Si tot asa pana in ultima treapta.

Dupa cum ziceam... nu poti sa dai indicatii pentru toate diesel-urile. Daca mergi pe 2 masini, cu aceleasi motoare, cam cu aceeasi numar de km, e cam imposibil sa se comporte fix la fel. Fiecare suna in felul lui, fiecare merge pe alta motorina, are filtrele de aer si motorina mai curate sau mai murdare... Sunt multe de spus si nu cred ca sunt multi care au rabdare sa umple cateva zeci de pagini de forum despre principiul funtionarii fiecarui motor in parte...

Avatar utilizator
cix
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mar 18, 2008 10:24 am

Mesaj de cix » Mar Oct 13, 2009 9:19 am

QUOTE (Klez @ Oct 12 2009, 11:29 PM) Pai daca mersul subturat la un diesel inseamna 1800-2000 de ture... atunci mersul turat care-i? 4500-5000 ???
Subturat inseamna mai jos decat relantiul. Subturat inseamna atunci cand vibreaza masina pe asfalt la 50 kmh (per ex.) ca si cum ai merge pe macadam. Subturat inseamna atunci cand apesi acceleratia la fund, dar degeaba... efectul accelerarii avand loc dupa cateva secunde....
Nu am zis ca mersul subturat este la 1800-2000 ci este sub aceasta limita. Sub turatia de ralanti nu ai cum sa scazi pentru ca nu te lasa el. Daca esti sub 2000 de ture si ai nevoie de pedala, "ciu-ciu". Nu sunt atat de pasionat de motoarele diesel si nu le stiu comportamentul la toate, mai ales la cele de IMS, dar asta e comportamentul celui 2.0 tdi care e la mine sub capota. El se simte cel mai bine intre 2000 si 3000 de ture.

Ceea ce zici tu de cuplu nu prea are sens. De ex. la motorul meu cuplul maxim e la 1750rpm, dar abia pe la turatia asta intra turbo. Vrei sa merg sub 1750? Cu puterea maxima cum ramane care se atinge la 4000rpm. Peste 4000 inteleg ca nu prea are sens sa mergi.

PS: Nu vreau sa ai senzatia ca am vreo intentie personala in a te contrazice. Cred ca ne este folositoare tuturor aceasta discutie. Poate pana la urma elucidam misterul

Scrie răspuns

Înapoi la “Generalitati”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 11 vizitatori