ASC ( ESP + TC )
- fastcarjunkie
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Mar Sep 09, 2008 1:33 pm
Cuvantul cheie off-road, unde mersul e putin diferit decat pe asfalt din cate stiu eu.
Anvelopele de asfalt au niste caracteristici destul de diferite de cele de off-road. Banda de rulare trebuie sa fie foarte rigida, pentru a asigura o suprafata de contact cat mai uniforma si in acelasi timp trebuie sa asigure o rezistenta la inaintare cat mai redusa. Mergi cu 0,5-1,5 in rotile de drum si vezi ce se va intampla dupa putin timp cu peretii laterali, analizeaza uzura benzii de rulare, asta fara a pune la socoteala tinuta de drum a masinii in tot rastimpul asta.
Pe de alta parte, in offroad o anvelopa moale e un avantaj, aceasta agatandu-se mult mai usor de neregularitati sau permitand o rulare mult mai facila peste astea, in cazul asta suprafata de contact e permanent variabila si chiar localizata diferit de multe ori. Alt aspect, multe tipuri de anvelope offroad au sectiunea transversala usor bombata in zona de mijloc, ele fiind concepute special pt. rulajul cu presiune scazuta in timp ce anvelopele de asfalt au sectiunea transversala dreapta (sau cel putin asta e ideea).
Asadar, onroad - presiune corecta sau putin peste la rulaj normal, presiune marita la rulaj in forta sau viteze mari; offroad - presiune in functie de traseul abordat (normala pt. trasee medii/noroi moale/zapada, mai scazuta pt. pietre, etc. etc. sunt multe de zis aici).
Anvelopele de asfalt au niste caracteristici destul de diferite de cele de off-road. Banda de rulare trebuie sa fie foarte rigida, pentru a asigura o suprafata de contact cat mai uniforma si in acelasi timp trebuie sa asigure o rezistenta la inaintare cat mai redusa. Mergi cu 0,5-1,5 in rotile de drum si vezi ce se va intampla dupa putin timp cu peretii laterali, analizeaza uzura benzii de rulare, asta fara a pune la socoteala tinuta de drum a masinii in tot rastimpul asta.
Pe de alta parte, in offroad o anvelopa moale e un avantaj, aceasta agatandu-se mult mai usor de neregularitati sau permitand o rulare mult mai facila peste astea, in cazul asta suprafata de contact e permanent variabila si chiar localizata diferit de multe ori. Alt aspect, multe tipuri de anvelope offroad au sectiunea transversala usor bombata in zona de mijloc, ele fiind concepute special pt. rulajul cu presiune scazuta in timp ce anvelopele de asfalt au sectiunea transversala dreapta (sau cel putin asta e ideea).
Asadar, onroad - presiune corecta sau putin peste la rulaj normal, presiune marita la rulaj in forta sau viteze mari; offroad - presiune in functie de traseul abordat (normala pt. trasee medii/noroi moale/zapada, mai scazuta pt. pietre, etc. etc. sunt multe de zis aici).
Mi se pare mai plauzibil ce zice fast ...
Dar totusi niste cauciucuri de vara umflate la max si chiar peste , parca ar deveni mai alunecoase decat cele la o presiune scazuta , intr-o combinatie de gheata - zapada .
Intr-o zapada afanata , ii dau dreptate 100 % lui fast .
Principiul cauciucurilor de iarna , pe langa profilul acestora ( rectific ) , este ca materialul din care sunt facute nu devine bocna la temperaturi scazute , deci nu se intareste , ceea ce permite o aderenta mai buna , nu ?
In acest caz daca cauciucurile sunt umflate la max , nu se intaresc si mai tare , si cam adio aderenta ?
Luam ca ex o sanie din plastic , ea aluneca fiindca materialul din care este facuta este foarte tare .
Daca ii aplicam o banda de cauciuc moale pe talpi , nu se schimba situatia ?
Cam asa vad eu situatia si cu cauciucul umflat la max . fata de cel cu presiunea mai scazuta .
Gresesc ?
Dar totusi niste cauciucuri de vara umflate la max si chiar peste , parca ar deveni mai alunecoase decat cele la o presiune scazuta , intr-o combinatie de gheata - zapada .
Intr-o zapada afanata , ii dau dreptate 100 % lui fast .
Principiul cauciucurilor de iarna , pe langa profilul acestora ( rectific ) , este ca materialul din care sunt facute nu devine bocna la temperaturi scazute , deci nu se intareste , ceea ce permite o aderenta mai buna , nu ?
In acest caz daca cauciucurile sunt umflate la max , nu se intaresc si mai tare , si cam adio aderenta ?
Luam ca ex o sanie din plastic , ea aluneca fiindca materialul din care este facuta este foarte tare .
Daca ii aplicam o banda de cauciuc moale pe talpi , nu se schimba situatia ?
Cam asa vad eu situatia si cu cauciucul umflat la max . fata de cel cu presiunea mai scazuta .
Gresesc ?
Nu numai concentratia cauciucului din anvelopa il face de iarna. Mai mult, il face profilul acestuia. Cu cat are multe "rizuri" (taieturi in profil), cu atat e mai bun. De mentionat e ca ceea ce adera cel mai bine la zapada, e zapada. Drept urmare, zapada intra in acele "rizuri" si face un contact mai bun cu zapada de pe jos. Daca va uitati la 2 gume, una de iarna si una de vara, veti observa ca pe langa duritate, cea de iarna are mult mai multe taieturi mici in profil
In rest si eu sunt de acord cu fast doar in unele afirmatii. Dar am putea sa ne intindem la vorbe live, proband ideile. Deocamdata, sa ne intoarcem la titlul subiectului. Daca se va simti nevoie, vom muta discutia "Presiune Anvelope" in alt topic nou, ca sa nu "amestecam oalele".
In rest si eu sunt de acord cu fast doar in unele afirmatii. Dar am putea sa ne intindem la vorbe live, proband ideile. Deocamdata, sa ne intoarcem la titlul subiectului. Daca se va simti nevoie, vom muta discutia "Presiune Anvelope" in alt topic nou, ca sa nu "amestecam oalele".
- fastcarjunkie
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Mar Sep 09, 2008 1:33 pm
Am putea face o sectiune speciala despre cauciucuri, aderenta chestii.
Da, de-acord cu tine Klez, rizurile acelea filiforme sunt principalul atribut al anvelopelor de iarna, compozitia mai moale a acestora fiind importanta mai degraba la rulajul pe asfalt la temperaturi scazute si mai putin pe zapada.
Acestea fiind zise ajungem la sania lui Bughy unde se-ntampla exact acelasi lucru. Daca banda de cauciuc aplicata nu are nici un fel de profil atunci diferenta de aderenta va fi relativ insesizabila, in cel mai bun caz ar aduce un plus de rafinament saniei. Gandeste-te putin la sporturile de iarna practicate cu ajutorul camerei de roata de camion/tractor, unde suprafata de cauciuc e neteda si moale.
Da, de-acord cu tine Klez, rizurile acelea filiforme sunt principalul atribut al anvelopelor de iarna, compozitia mai moale a acestora fiind importanta mai degraba la rulajul pe asfalt la temperaturi scazute si mai putin pe zapada.
Acestea fiind zise ajungem la sania lui Bughy unde se-ntampla exact acelasi lucru. Daca banda de cauciuc aplicata nu are nici un fel de profil atunci diferenta de aderenta va fi relativ insesizabila, in cel mai bun caz ar aduce un plus de rafinament saniei. Gandeste-te putin la sporturile de iarna practicate cu ajutorul camerei de roata de camion/tractor, unde suprafata de cauciuc e neteda si moale.
- shadow2blade
- EVO I
- Mesaje: 0
- Membru din: Mie Dec 03, 2008 7:15 pm
testul celor de la euroncap http://www.youtube.com/watch?v=U8N_4_s9 ... r_embedded ESP on si off .. si modalitatea de testare http://www.euroncap.com/results/esc.aspx
Cine este conectat
Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 67 vizitatori