Scris: Mar Feb 09, 2010 1:58 pm
Cuvantul cheie off-road, unde mersul e putin diferit decat pe asfalt din cate stiu eu.
Anvelopele de asfalt au niste caracteristici destul de diferite de cele de off-road. Banda de rulare trebuie sa fie foarte rigida, pentru a asigura o suprafata de contact cat mai uniforma si in acelasi timp trebuie sa asigure o rezistenta la inaintare cat mai redusa. Mergi cu 0,5-1,5 in rotile de drum si vezi ce se va intampla dupa putin timp cu peretii laterali, analizeaza uzura benzii de rulare, asta fara a pune la socoteala tinuta de drum a masinii in tot rastimpul asta.
Pe de alta parte, in offroad o anvelopa moale e un avantaj, aceasta agatandu-se mult mai usor de neregularitati sau permitand o rulare mult mai facila peste astea, in cazul asta suprafata de contact e permanent variabila si chiar localizata diferit de multe ori. Alt aspect, multe tipuri de anvelope offroad au sectiunea transversala usor bombata in zona de mijloc, ele fiind concepute special pt. rulajul cu presiune scazuta in timp ce anvelopele de asfalt au sectiunea transversala dreapta (sau cel putin asta e ideea).
Asadar, onroad - presiune corecta sau putin peste la rulaj normal, presiune marita la rulaj in forta sau viteze mari; offroad - presiune in functie de traseul abordat (normala pt. trasee medii/noroi moale/zapada, mai scazuta pt. pietre, etc. etc. sunt multe de zis aici).
Anvelopele de asfalt au niste caracteristici destul de diferite de cele de off-road. Banda de rulare trebuie sa fie foarte rigida, pentru a asigura o suprafata de contact cat mai uniforma si in acelasi timp trebuie sa asigure o rezistenta la inaintare cat mai redusa. Mergi cu 0,5-1,5 in rotile de drum si vezi ce se va intampla dupa putin timp cu peretii laterali, analizeaza uzura benzii de rulare, asta fara a pune la socoteala tinuta de drum a masinii in tot rastimpul asta.
Pe de alta parte, in offroad o anvelopa moale e un avantaj, aceasta agatandu-se mult mai usor de neregularitati sau permitand o rulare mult mai facila peste astea, in cazul asta suprafata de contact e permanent variabila si chiar localizata diferit de multe ori. Alt aspect, multe tipuri de anvelope offroad au sectiunea transversala usor bombata in zona de mijloc, ele fiind concepute special pt. rulajul cu presiune scazuta in timp ce anvelopele de asfalt au sectiunea transversala dreapta (sau cel putin asta e ideea).
Asadar, onroad - presiune corecta sau putin peste la rulaj normal, presiune marita la rulaj in forta sau viteze mari; offroad - presiune in functie de traseul abordat (normala pt. trasee medii/noroi moale/zapada, mai scazuta pt. pietre, etc. etc. sunt multe de zis aici).