Planeitate discuri de frina - cine este si ce vrea ea

Directie, amortizoare, arcuri, bare anti-ruliu, discuri si placute de frana, etc.
Avatar utilizator
Marty
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Mai 06, 2007 9:04 pm

Mesaj de Marty » Vin Iul 11, 2008 10:49 am

Am rapit dintr-o alta sectiune a forumului un fragment care pe mine m-a lasat masca si consider ca eset mai mult decit necesar sa fie dezbatut mai pe indelete, fara a disturba discutia din topicul respectiv. Asadar:

QUOTE (DeBogdan)Contrar a ceea ce credmulti ovalizarea discurilor se datoreaza unei utilizari incorecte - in manualul de utilizare este mentionat faptul ca pe parcursul primilor 200 km sa se evide franarile puternice.
Ghiciti de ce? Ca sa permita materialului din care saunt facute discurile sa se normalizeze.
Sa inteleg ca firma Mitsubishi pune pe masina piese anormalizate, discurile de frina venind neomogene, atomii diferitelor componente ale aliajului respectiv, stind cum stateam noi la bairamele de la 14 ani: baietii intr-o parte, fetele in partea opusa? Personal as fi crezut ca mi se recomanda sa nu franez puternic in primii 200 de km. ca nu care cumva sa-mi plezeneasca vreo garnitura, sa cedeze pompa de frina, sa am vreo conducta care nu e strinsa bine si sa ma trezesc ca dau in ala din fata in plin avint.

QUOTE O alta cauza care conduce la la deformarea discurilor, este practicata intens de multi soferi - este aceea ca dupa o franare puternica, in momentul in care se sta la stop sa tina, fara sa fie necesar, piciorul pe pedala de frana. Ce se intampla in acest caz - caldura din placute este cedata discului de frana, asa ca discul se raceste neuniform - in zona de contact cu placuta de frana intai se incalzeste mult mai mult decat restul discului, dupa care incepe sa se raceasca mult mai tarziu. Deasemenea in aceeasi zona are loc depunere de material de frictiune, care ingroasa local discul > la franare in aceasta zona se va dezvolta mai multa caldura ceea ce conduce la supraincalzire locala a discului si evident la deformare.
Aceasta problema se intalneste exclusiv la autoturismele Mitsubishi, mai ales la Lancer. La celelalte marci nu se intalneste aceasta problema, franele autoturismelor celorlalti producatori de automobile disipand ...frig! IN aceasta categorie se inscrie cu succes si Dacia autohtona, indiferent de anul de fabricatie.

QUOTE In alta ordine de idei, rectificarea discurilor este un procedeu de mentenanta, folosit de multi alti producatori, nu numai de Mitsubishi, si nu este deloc un procedeu "romanesc", asa ca nu avem cum sa ne laudam cu el...
Cred ca o lista cu respectivii producatori ar fi foasrte interesanta!

QUOTE Nu este nimic anormal - prin aceasta lucrare practic se uniformizeaza gradul de uzura a discului la cel mai mare nivel de uzura prezent la un moment dat pe disc, deci nu se pierde nimic.
Nu cumva serviceul care rectifica discul, imi da si kilometrajul inapoi? Nu de alta, da' daca tot uniformizam gradul de uzura si nu se pierde nimic, mi se pare chiar cool!

QUOTE Procedeul prezinta si un avantaj - discurile nu se mai deformeaza asa de mult daca deformarea nu a fost mare.
WTF????? "discurile nu se mai deformeaza asa de mult daca deformarea nu a fost mare"? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: ) ) ) ) )

QUOTE De preferat sa se astepte cat mai mult posibil pana la momentul cand se face aceasta operatiune, ca deformarea sa fie maxima si definitiva si problema sa nu mai apara ulterior.
De preferat sa se astepte pina iese masina din garantie, eventual, la ridicarea masinii sa semnati o declaratie pe proprie raspundere cum ca nu aveti niciun fel de pretentie din punct de vedere al garantiei si ca renuntati la ea de buna voie si nesilit de nimeni!

Link origine

Avatar utilizator
adictoma
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Mar 10, 2008 7:26 pm

Mesaj de adictoma » Vin Iul 11, 2008 11:12 am

din cate stiu eu de fiecare data cand schimbi placutele este recomandat sa nu bruschezi franele; nu stiu daca la masinile noi ar fi cazul sa ne facem griji ca ne plesneste vreun furtunas/garnitura cand franam mai brusc. nu stiu cat de sanatoasa/ indicata/ intalnita este operatiunea de rectificare; poate voi afla acum; cert este ca a doua oara nu va mai fi practicata pe masina mea.

Avatar utilizator
Marty
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Dum Mai 06, 2007 9:04 pm

Mesaj de Marty » Vin Iul 11, 2008 11:21 am

QUOTE (adictoma)nu stiu daca la masinile noi ar fi cazul sa ne facem griji ca ne plesneste vreun furtunas/garnitura cand franam mai brusc.
Da' e cazu' sa ne facem griji ca nu-s discurile NORMALIZATE?

QUOTE nu stiu cat de sanatoasa/ indicata/ intalnita este operatiunea de rectificare; poate voi afla acum; cert este ca a doua oara nu va mai fi practicata pe masina mea.
Auzi, ia plateste-le tu lor cu bancnote cu seria rectificata, si zi-le ca e mai bine asa si ca bancnotele n-au nimic, sunt ei de vina, ca se uita la detalii!
Eu n-as accepta nici prima rectificare, sincer iti spun! Si stii de ce? Deformarea ta n-a aparut in primii 200 de km., asa ca mai salcam cu "utilizarea necorespunzatoare" ca-i acuz si eu pe ei de acelasi lucru, ca banii i-au luat dar cind vine vorba sa se achite de obligatii, iti baga vrajeala din top.

Avatar utilizator
adictoma
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Mar 10, 2008 7:26 pm

Mesaj de adictoma » Vin Iul 11, 2008 12:01 pm

QUOTE (Marty)QUOTE (adictoma)nu stiu daca la masinile noi ar fi cazul sa ne facem griji ca ne plesneste vreun furtunas/garnitura cand franam mai brusc.
Da' e cazu' sa ne facem griji ca nu-s discurile NORMALIZATE?


nu e vina service-ului ca nu-s discurile NORMALIZATE; acum ar trebui sa ne intrebam cu ce le NORMALIZEAZA ei; daca le rectifica la strung atunci nu e ok, dar daca exista vreun soi de masinarie folosita exclusiv pentru aceasta operatiune, atunci ma gandesc ca e un lucru acceptat de MITSUBISHI si nu ar trebui sa ne facem griji. mie de atunci nu mi-a mai facut probleme masina; dar astept revizia sa vedem cum mai sta treaba

Avatar utilizator
DeBogdan
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 22, 2007 11:59 pm

Mesaj de DeBogdan » Vin Iul 11, 2008 12:06 pm

Marty,

No ofence, da' ai denaturat rau de tot ceea ce am spus eu acolo...

Ce trebuia sa se inteleaga este faptul ca tehnologiile de fabricatie si productie s-au modificat, datorita, cererii de crestere a productie. Legat de "normalizare" trebuie sa intelegi ca acum 20 de ani era timp sa se faca o normalizare normala, naturala...acum este una indusa fortat, si are si ea un procent de 0.000000ceva imperfectiune.
Pentru a nu apare acea imperfectiune tot ce trebuie sa faca soferul este sa respecte recomandare producatorului vehiculului.
Bineinteles nu este obligat, dar in cazul asta trebuie sa-si asume acest lucru...atata tot.

Problemele la discurile de frana apar doar daca nu se respecta recomadarea aceea de utilizare moderata a franelor in primii 200 de km. Lucru destul de greu dealtfel, ca te ia avantul sa apesi mai mult decat e cazul pe pedala de acceleratie, sa vezi ce poate noua jucarie...

Si mie mi-a venit foarte greu, recunosc. Momentan am trecut de acea perioada, si totul este OK la 1500 de km, numai....
Mai va povestesc, in topicul despre masina mea ce si cum....

In rest toate bune...

Si in final: vezi ca data viitoare iti cer drepturi de autor

Spor la condus baieti,

Avatar utilizator
Lancerlot
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Mar 28, 2008 11:27 am

Mesaj de Lancerlot » Vin Iul 11, 2008 12:14 pm

Cateva comentarii la pasajele citate de Marty:

Motivul pentru care trebuie evitata bruscarea placutelor de frana noi este ca sa se slefuiasca fara a afecta discul de frana. Placutele de ferodou vin de la turnare inevitabil cu asperitati, oricat de ingrijit ar fi procesul de fabricatie. Ferodoul este mai moale ca discul de frana, asa ca la contact se uzeaza mai mult ferodoul. Pe primele cateva sute de km asperitatile vor disparea, placutele devenind foarte netede. Daca totusi se franeaza forte puternic in aceasta perioada, asperitatile existente pot sapa canale in discurile de frana, canale care nu se mai elimina decat printr-o eventuala rectificare.
Clar nu e vorba de testarea garniturilor, conductelor, etc. ci de evitarea santurilor in discuri!

Asa zisa ovalizare a discurilor nu apare in exploatarea normala a masinii in situatii uzuale. De fapt e mai mult o pierdere a planeitatii prin deformare, decat ovalizare. Se intampla in situatii limita - accident, soc extrem la franare.

Un disc ovalizat trebuie schimbat. Rectificarea este acceptabila doar pentru eliminarea santurilor produse de proasta rodare a placutelor (se strunjesc cateva zecimi de mm).

Partea despre incalzirea locala a discului daca stai cu frana incalzita apsata la semafor, mi se pare cam fortata. Discul de frana este metal, iar metalele conduc caldura foarte bine, deci tot timpul temperatura se omogenizeaza. Placutele sunt de volum relativ mic, deci nu au cum sa inmagazineze atata caldura incat sa incinga discul. Ultimele masini pe care le-am avut erau cu transmisie automata la are se accepta (recomanda) mentinerea apasata a franei pe durata unui timp de semafor. Eu practic asta tot timpul si niciodata nu am avut probleme cu discurile.

Avatar utilizator
Sfinxul
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Aug 20, 2007 9:14 pm

Mesaj de Sfinxul » Vin Iul 11, 2008 12:40 pm

Asa cum spuneam si pe topicul deschis de adictoma, eu nu am mai auzit la nici o alta marca de o astfel de problema mai ales in primii o 100 de mii de km, ca sa nu mai zic ca sunt masini, un volkswagen Caddy, care au ajuns la 300 de mii de km si nu a prezentat astfel de probleme. Acel VW, circul de doua ori pe saptamana la Brasov si la Iasi si se cara cu ea piese pentru camioane, tractore si buldozere. E mai tot timpul incarcata cu mult peste capacitatea data de producator si evident, frana e mult mai solicitata decat la un mers normal. Cu toatea astea, nu are nici cele mai mici probleme la acest capitol. Asadar, nu pot sa fiu de acord cu ce zice DeBogdan mai jos.
QUOTE (DeBogdan)Contrar a ceea ce credmulti ovalizarea discurilor se datoreaza unei utilizari incorecte - in manualul de utilizare este mentionat faptul ca pe parcursul primilor 200 km sa se evide franarile puternice.
Ghiciti de ce? Ca sa permita materialului din care saunt facute discurile sa se normalizeze.
O alta cauza care conduce la la deformarea discurilor, este practicata intens de multi soferi - este aceea ca dupa o franare puternica, in momentul in care se sta la stop sa tina, fara sa fie necesar, piciorul pe pedala de frana. Ce se intampla in acest caz - caldura din placute este cedata discului de frana, asa ca discul se raceste neuniform - in zona de contact cu placuta de frana intai se incalzeste mult mai mult decat restul discului, dupa care incepe sa se raceasca mult mai tarziu. Deasemenea in aceeasi zona are loc depunere de material de frictiune, care ingroasa local discul > la franare in aceasta zona se va dezvolta mai multa caldura ceea ce conduce la supraincalzire locala a discului si evident la deformare.

DeBogdan, am tot respectul pentru cunostintele tehnice de mecanica de care ai dat dovada in nenumarate situatii dar in acest caz, ma tem ca lucrurile nu sunt chiar asa. Nnu cred ca e nevoie de o acoperire in afirmatii asa cum scriai pe celalt topic pentru ca realitatea este mai mult decat relevanta. In continuare consider ca aceste discuri de frana sunt facute dintr-un material mai slab sau procesul tehnologic nu este unul corespunzator. Oricum, dupa ce masina iese din garantie voi cauta sa le inlocuiesc cu unele aftermarket daca ma voi decide sa o pastrez o perioada mai lunga.

Asa cum zicea si Marty mai sus, recomandarea data de producator pentru acei 200 de km o vad ca o masura suplimentara pentru eventualele probleme la garnituri, la pompa de frana si la imbinarile conductelor nicidecum pentru "normalizarea materialului folosit la discul de frana".
Una peste alta, am cautat sa respect acele recomandari din manual si am avitat pe cat a fost posibil bruscarea franelor. Si cu toate astea, la aproximativ 8000 de km se simte ca frana nu mai este la fel de ferma ca la inceput. Nu se simt vibratiile in directie asa cum se plang altii dar probabil nu mai dureaza mult si se va ajunge si la mine la aceiasi problema.

Avatar utilizator
COObra
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mar Mai 15, 2007 10:12 am

Mesaj de COObra » Vin Iul 11, 2008 1:35 pm

..........

Avatar utilizator
adictoma
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Mar 10, 2008 7:26 pm

Mesaj de adictoma » Vin Iul 11, 2008 1:49 pm

QUOTE (COObra)eu am o alta problema.....tot discutati de NORMALIZARE.
unii zic ca e buna........altii ca e naspa.
da io-s foarte curios de o definitie.
ce inseamna sa se normalizeze discurile de frana?
cum imi dau seama ca sunt normalizate?
cine imi garanteaza ca mie la 20000 km mi s-au normailzat discurile?
pot sa franez violent fara sa le deteriorez?
discurile au vreun counter care zic ca dupa cutare nr de km sunt normalizate?

in domeniu sunt multe astfel de exprimari sau cuvinte ambigue; de exemplu ce inseamna "a se lasa motorul"?
ideea este ca piesa respectiva trebuie sa treaca de un anumit nivel de uzura care sa-i permita o functionare in parametri normali - asta inteleg eu si prin normalizare si prin "a se lasa motorul", si prin a evita franari bruste dupa ce schimbi placutele ... sper acum sa nu se intrebe cineva ce inseamna "parametri normali" :-D

Avatar utilizator
DeBogdan
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iun 22, 2007 11:59 pm

Mesaj de DeBogdan » Vin Iul 11, 2008 1:51 pm

Intreb eu:

Ce sunt "parametri normali pentru un disc de frana"?

Scrie răspuns

Înapoi la “Directie, Suspensii si Frane”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 3 vizitatori