Planeitate discuri de frina - cine este si ce vrea ea

Directie, amortizoare, arcuri, bare anti-ruliu, discuri si placute de frana, etc.
Avatar utilizator
Sfinxul
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Aug 20, 2007 9:14 pm

Mesaj de Sfinxul » Vin Iul 11, 2008 1:51 pm

QUOTE (COObra)eu am o alta problema.....tot discutati de NORMALIZARE.
unii zic ca e buna........altii ca e naspa.
da io-s foarte curios de o definitie.
ce inseamna sa se normalizeze discurile de frana?
cum imi dau seama ca sunt normalizate?
cine imi garanteaza ca mie la 20000 km mi s-au normailzat discurile?
pot sa franez violent fara sa le deteriorez?
discurile au vreun counter care zic ca dupa cutare nr de km sunt normalizate?

Nu stiu daca e cea mai buna explicatie dar termenul de normalizare (mai bine zis de imbatranire) se regaseste la piesele turnate din fonta. Ideea e ca la turnare, la trecerea din stare lichida in stare solida a fontei, apar o serie de tensiuni in materialul turnat. Din aces motiv, pe vremuri, piesele din fonta se turnau si apoi se depozitau o perioada indelungata pana cand aceste tensiuni dispareau in mod natural (prin imbatranire) si abia apoi erau prelucrate la cotele necesare.
Discurile de frana, cred ca sunt dintr-un aliaj de otel si nu mai stiu daca se aplica si aici acest procedeu.
Cel putin la o astfel de explicatie ma gandesc eu. Poate gresesc ca nu sunt expert in turnarea materialelor dar, imi aduc aminte ca prin liceu am citit cate ceva pe la rezistenta materialelor despre acest fenomen.

Avatar utilizator
Lancerlot
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Mar 28, 2008 11:27 am

Mesaj de Lancerlot » Vin Iul 11, 2008 2:33 pm

Fonta intr-adevar trebuie lasata la detensionat. Otelul nu. Discurile de frana sant gata de folosire imediata. Doar placutele de frana noi trebuie slefuite menajant pe disc, cum am scris mai sus, pentru a evita santuirea discului.

Avatar utilizator
Cristi
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Mai 02, 2007 10:34 am

Mesaj de Cristi » Vin Iul 11, 2008 2:33 pm

Nu am citit manualul masinii...din bun simt si grija fata de masina nu am bruscat franele in primii 1000 km, perioada in care am menajat masina...dar in nici un caz nu m-am gandit la frane.
E bine discurile nu s-au ovalizat, mici canale/santuri se observa insa pe suprafata lor, dar asta mi se pare normal, toate au asa ceva si nu se poate evita asta.
In concluzie nu mi se pare normal sa se ovalizeze discurile, dar mi se pare normal sa apara acele canale.
Am avut o dacie...schimbat discurile, dupa 50 km erau mai ovalizate ca cele vechi.
Avea o scuza...era dacie.

Oricum franele la coltul meu sunt la fel de eficiente ca la inceput, perfecte dupa parerea mea, "ingheata" la cea mai mica actionare si duritatea pedalei parca
se modifica in functie de viteza.
Nu stiu cum vor mai fi dupa schimbarea placutelor originale cu cele furnizate de mcar.
Spun asta pentru ca aud ca mai toate colturile noi au tot felul de scartaieli, samd la franare, chestii pe care colturile mai vechi nu le aveau.

Avatar utilizator
Lancerlot
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Mar 28, 2008 11:27 am

Mesaj de Lancerlot » Vin Iul 11, 2008 2:53 pm

Cristi, striatiile concentrice pe discurile de frana sunt normale, ele au o profunzime de sutimi de milimetru. Cand zic de santuri, ma refer la brazde adanci de zecimi de mm!

Avatar utilizator
Cristi
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Mai 02, 2007 10:34 am

Mesaj de Cristi » Vin Iul 11, 2008 2:57 pm

Pai cred ca santuri sunt la mine.
Dar am vazut cam la toate masinile.
Doar la masinile super scumpe am vazut discurile "curate".
Deci calitatea, duritatea discurilor variaza in functie de pret, clasa.

Avatar utilizator
damutz
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Iul 06, 2007 4:22 pm

Mesaj de damutz » Vin Iul 11, 2008 3:36 pm

Marturisesc ca acest topic m-a bagat si mai mult in ceata. Toata lumea din service-ul Mitsubishi iti spune sa folosesti masina la potential maxim si sa te bucuri de ea. Insa citind ce scrie mai sus ajung la concluzia ca nu este asa. Frana trebuie mangaiata si gadilata in primele sute de kilometri ca sa nu se supere pe tine si sa se deformeze. Discurile astea mai noi, asa zise ecologice, sunt atat de proaste (vezi scartaitul la franare in conditii de ploaie)(mentionez ca faceam intrecere cu RATB-ul care scoate sunete mai ascutite) si atat de sensibile ca se strica instant. Si asta e una din piesele marete de pe masina cu probleme. Alt exemplu e vopseaua la fel de proasta, tot ecologica. Am dus-o la o spalatorie si acum arata ca dupa razboi. Dupa mine a intrat un Forrester si ala n-avea nimic la iesire. Si aici cred ca putem continua cu multe aspecte. Asadar cine imi poate explica si mie cum ar trebui condusa masina in conditii normale si fara sa se ajunga la certuri in service pe motiv ca piesele au fost uzate din cauza manipularii proaste?

Avatar utilizator
Lancerlot
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Vin Mar 28, 2008 11:27 am

Mesaj de Lancerlot » Vin Iul 11, 2008 3:43 pm

QUOTE (Cristi)... Deci calitatea, duritatea discurilor variaza in functie de pret, clasa. Probabil, insa fiind elemente de siguranta, trebuie sa indeplineasca niste standarde minime de securitate chiar pentru masinile cele mai ieftine. Discurile de frana nu sunt elemente care se inlocuiesc in mod normal la intervale date. Ele ar trebui sa aiba viata pana ajunge masina la cimitirul auto. Cat timp masina e in garantie, eu n-as accepta reparatii (rectificare) la ele, doar inlocuire si asta pe garantie.

Avatar utilizator
Jeff
Mesaje: 0
Membru din: Sâm Mai 12, 2007 3:28 pm
Contact:

Mesaj de Jeff » Vin Iul 11, 2008 3:56 pm

Cristi: acele santuri iau nastere din cauza firicelelor de nisip etc. prinse intre placute si disc. In cazul discurilor cu decupaje/perforatii (slotted/drilled) aceste santuri apar mai rar - rolul acelor perforatii si adancituri este tocmai de a elimina materialul rezultat din frictiune (praful de placute) si alte impuritati. Discurile perforate sunt deseori interpretate ca si discuri "ventilate" - gresit, discurile ventilate pot fi si cu suprafata plina, ventilatia se realizeaza prin golurile din "miezul" discului (se vede daca te uiti in muchia discului).
Ovalizarea discurilor de obicei apare ca urmare a decalirii acestora pe anumite portiuni, consecinta a unei franari foarte bruste (asta nu inseamna ca nu mai franam brusc, daca trebuie ) sau in cazul in care pe suprafata incinsa a discului ajunge apa sau zapada (o baltoaca, o spalatorie etc). NU se recomanda ca dupa utilizarea intensiva a discurilor, la oprire, sa se tina apasata pedala de frana, oricat de bine ar disipa metalul caldura se va naste un punct fierbinte in zona de contact si poate duce la deteriorarea discului. Asta mi-au zis-o unii grei, de pe la raliuri, or fi stiind ei ceva. De asemenea, dupa o perioada "incinsa" (de exemplu ture de circuit) se recomanda un mers lejer de cateva minute pentru a permite racirea discurilor prin autoventilare.
Legat de rodaj: da, e bine sa se evite franarea brusca pe primii 200-300km, pentru a permite discurilor si placutelor sa se armonizeze, sa dezvolte o suprafata de contact neteda si maxima. Legat de "normalizare", termenul ma depaseste.

Avatar utilizator
Cristi
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Mie Mai 02, 2007 10:34 am

Mesaj de Cristi » Vin Iul 11, 2008 4:05 pm

QUOTE (damutz)Marturisesc ca acest topic m-a bagat si mai mult in ceata. Toata lumea din service-ul Mitsubishi iti spune sa folosesti masina la potential maxim si sa te bucuri de ea. Insa citind ce scrie mai sus ajung la concluzia ca nu este asa.

Ai pus punctul pe I!
Si eu aveam aceeasi nedumerire.

"Se strica ceva daca ... ?"
"Hehehe cum poti sa spui asa ceva, rupe-o!"

Asa am si facut si degeaba, probleme serioase nu am avut si cele care au fost nu s-au datorat exploatarii bune sau mai putin bune.
Dar, daca se va strica ceva serios sunt convins ca textele or sa fie altele.
Garantia e doar pentru prostioare, defectiuni mici, chestii ieftine...in rest cred ca esti bagat la plata.
E o realitate din Romania!

Lancerlot: Am inteles si ai dreptate! Nici eu nu as fi de acord cu reparatii ale discurilor pe garantie!

Jeff: Multumesc pentru explicatii!
Exact, firicelele de nisip... pot fi o cauza pentru zgarierea discurilor.
Cred ca ai dat raspunsurile corecte pentru problemele enuntate aici.

Avatar utilizator
Sfinxul
EVO I
Mesaje: 0
Membru din: Lun Aug 20, 2007 9:14 pm

Mesaj de Sfinxul » Vin Iul 11, 2008 4:58 pm

QUOTE (Cristi)In concluzie nu mi se pare normal sa se ovalizeze discurile, dar mi se pare normal sa apara acele canale.
Am avut o dacie...schimbat discurile, dupa 50 km erau mai ovalizate ca cele vechi.
Avea o scuza...era dacie.

Eu am dus-o la remat cu vreo 180 de mii de km si tot nu avea discurile ovalizate si alea erau pline nu ventilate cum sunt Lancer. Nu pot sa accept ca la o masina proiectata cu 30 de ani mai tarziu decat dacia, sa-ti mai pui macar problema normalizarii materialului. Da, ma pot gandi ca a scapat un disc de controlul CTC si a intrat pe linia de asamblare cu probleme sau cu fisuri in material si pentru a evita un accident, producatorul, recomanda un numar de km in care sa nu le exploatezi la maxim.
Nici la teoria cu statul cu piciorul pe frana nu subscriu. De cand am luat permisul si pe orice masina am mers, la semafor, am stat cu frana de serviciu actionata. Asa m-a invatat instructorul meu si daca nu ma insel, era mentionat acest aspect si prin regulamentul sau decretul de acum 15 - 16 ani si nu am avut probleme cu discurile la masina precedenta. Materialele folosite la disc si la placute sunt diferite. Nu prea cred ca adera.

@Jeff, povestea ta, poate ca e valabila la masinile care alearga pe circuit dar aici vorbim de o masina fara veleitati sportive si la un mers normal pe sosele patriei nu pe circuite de viteza.

Scrie răspuns

Înapoi la “Directie, Suspensii si Frane”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 5 vizitatori