Automotive World by Ciprian Nimu

La un pahar de vorba..
Avatar utilizator
radu-lancer
EVO IX
Mesaje: 2415
Membru din: Joi Sep 10, 2009 10:06 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Iun 06, 2019 10:50 am

INCEPAND DE ASTAZI VOM PUBLICA DIFERITE ARTICOLE REDACTATE DE CATRE UN PROFESIONT PENTRU TOTI IUBITORII AUTO SI NU NUMAI!!!

Cum procedam in cazul unui accident

Sfaturile utile, program politie, unde sa te adresezi in caz de accident, constatare amiabila,etc

Accidentele de circulatie nu sunt dorite, dar devin realitate in anumite momente. Legislatia rutiera catalogheaza drept accidente de circulatie evenimentele in care sunt implicate autovehicule, ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie, si care au ca rezultat prejudicii materiale sau pierderi de vieti omenesti. Este necesar ca, in cazul producerii unui accident, cei implicati sa procedeze corect din punct de vedere legal. Pentru aceasta, trebuie sa fie cunoscute datele cu privire la accident si prejudiciile produse, in vederea intocmirii unui proces verbal corect. De importanta capitala sunt: locul producerii accidentului si topografia exacta a acestuia, directia de circulatie a vehiculelor implicate si numerele lor de inmatriculare, numele si numerele de telefon ale conducatorilor auto, dar si ora producerii accidentului.

Daca accidentul a avut loc pe un drum privat sau pe un drum care nu este deschis circulatiei publice, se aplica regulile stabilite de catre administratorul proprietatii in cauza. In cazul in care nu exista astfel de reguli, sunt aplicate cele privind circulatia pe drumuri publice, coroborate cu prevederile codurilor civil si penal.

In cazul unui accident usor, soldat doar cu pagube materiale, conducatorii auto trebuie sa elibereze cat mai repede posibil carosabilul sau, daca avariile suferite nu permit acest lucru, autovehiculele trebuiesc deplasate cat mai aproape de bordura si semnalizate corespunzator. In cazul in care masina dumneavoastra a suferit avarii grave (scurgeri de lichide, scurtcircuite electrice), este recomandabil sa nu incercati sa porniti motorul, ci sa impingeti masina sau sa asteptati sa va fie remorcata, dupa ce in prealabil ati decuplat bornele bateriei, pentru a se evita producerea unui incendiu. Daca au fost implicate mai mult de doua autovehicule, conducatorii auto trebuie sa se prezinte la sectia de politie pe raza careia s-a produs accidentul, pentru intocmirea documentelor de constatare, in termen de cel mult 24 de ore de la eveniment, avand asupra lor:
- permisul de conducere
- cartea de identitate
- certificatul de inmatriculare al autovehiculului
- polita RCA valabila si, daca este cazul, copie polita CASCO
- documentele de transport, conform legislatiei in vigoare.

In Bucuresti, va puteti adresa, in functie de locul producerii accidentului, catre urmatoarele sedii ale Biroului cercetari accidente cu avarii:
Accidente usoare Sector 1 - Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33453. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 2 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33454, 33455. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 3 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 021.323.30.30 interior 33456, 33457. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 4 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 5 - Str. Splaiul Unirii nr. 311 (incinta Auto Cobalcescu), tel. 0374102360 sau 021.323.30.30 interior 33458, 33459. Program 24 ore
Accidente usoare Sector 6 - Calea Grivitei nr. 208, tel. 021.323.30.30 interior 33452 sau 33453. Program 24 ore

In situatia in care accidentul s-a produs intre doua autovehicule se poate realiza constatarea amiabila. Aceasta presupune solutionarea accidentelor usoare de circulatie exclusiv prin intermediul societatilor de asigurari, fara a mai apela la Politie. Procedura se poate aplica numai atunci cand sunt indeplinite concomitent urmatoarele conditii:
- s-a produs un accident rutier soldat doar cu pagube materiale (fara vatamari corporale), in care sunt implicate maximum doua vehicule, care detin polita RCA valabila la data producerii accidentului
- accidentul a avut loc pe teritoriul Romaniei, pe drumuri publice sau pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice
- nu a fost comisa o infractiune prevazuta de Codul Rutier (conducere sub influenta alcoolului, fara inspectie tehnica periodica la zi, autovehicul neinmatriculat sau avand numere false etc).
Formularul de constatare amiabila va fi completat cu informatii conforme cu datele din permisul de conducere, certificatul de inmatriculare al vehiculului si polita de asigurare RCA. Este necesar sa verificati ca si datele celuilalt vehicul implicat sa fie corect completate. Ambii soferi vor completa acelasi formular, il vor semna si vor pastra cate un exemplar al acestuia. Pentru a putea efectua reparatiile necesare ca urmare a producerii accidentului, este necesara obtinerea documentului de introducere in reparatie prin prezentarea la societatea de asigurari cu autovehiculul avariat. Acest document este eliberat de catre asiguratorul RCA al celuilalt conducator auto, daca solicitati despagubiri sau de catre asiguratorul dumneavoastra daca sunteti de vina pentru accident. Autorizatia de reparatie se poate elibera si de catre asiguratorul dumneavoastra CASCO. In cazul in care un vehicul inmatriculat in Romania este accidentat pe teritoriul Romaniei de un vehicul inmatriculat in alta tara, va fi necesar sa va adresati corespondentului asiguratorului strain sau Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR). Tot acestuia va veti adresa atunci cand vinovatul pentru producerea daunei nu detine o asigurare obligatorie RCA, valabila la data producerii accidentului.
Societatile de asigurari isi rezerva dreptul de a stabili despagubirile cuvenite partilor. In acest sens, completarea si semnarea documentului de constatatare amiabila nu reprezinta o recunoastere a raspunderii conducatorilor auto, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna. Este important de precizat faptul ca depunerea formularului de catre oricare dintre cei doi soferi reprezinta avizare de dauna si, in consecinta, asiguratorul este obligat sa constate pagubele si sa stabileasca vinovatia. In cazul in care se realizeaza constatul amiabil, nu se mai aplica amenzi si nu se suspenda permisul de conducere. In schimb, odata cu introducerea sistemului bonus-malus, soferii care inregistreaza daune pe polita RCA, sunt penalizati de catre asiguratori prin majorarea tarifului de prima pentru anul urmator, iar conducatorii auto fara daune beneficiaza de o reducere a acestor tarife.
Daca asiguratorii RCA ai celor doua vehicule implicate in accident nu cad de acord cu privire la partea vinovata sau soferii nu sunt de acord cu modul in care asiguratorii au stabilit vinovatia, atunci cei care se considera nedreptatiti trebuie sa se adreseze instantei de judecata. Soferul declarat nevinovat de justitie va fi despagubit de catre asiguratorul RCA al celuilalt autovehiculul implicat. In cazul stabilirii unei culpe comune, fiecare sofer va fi despagubit numai pentru partea de prejudiciu corespunzatoare procentului de culpa care s-a retinut in sarcina celuilalt conducator auto. Daca asiguratorul RCA al unuia dintre conducatorii auto implicati in accident refuza plata despagubirilor, considerand ca nu clientul sau, ci celalalt sofer este vinovat, primul sofer trebuie sa se adreseze propriului asigurator RCA, solicitand medierea. Daca raspunsul Comisiei de Mediere este nefavorabil, va fi necesara adresarea catre instanţa de judecata.

In cazul unui accident grav, care a avut ca urmare vatamarea corporala sau decesul unei persoane, conducatorii auto implicati au obligatia de a anunta imediat politia. Chiar si persoanele cu mici zgarieturi sunt considerate a fi suferit vatamare corporala. Este interzisa schimbarea pozitiei vehiculelor implicate in accident, modificarea starii locului sau stergerea urmelor accidentului fara acordul agentilor de politie care cerceteaza evenimentul. Foarte important de retinut in acest caz este sa nu se paraseasca locul producerii accidentului. Aceasta reprezinta o infractiune si se pedepseste conform legii.
Daca persoanele implicate in accident sunt in stare medicala critica, apelati imediat numarul de urgenta 112 si acordati primul ajutor in conformitate cu indicatiile operatorului. Primul ajutor se va acorda fara miscarea victimei, cu exceptia cazului in care se inregistreaza pericol de incendiu, de explozie sau alte situatii periculoase.
Nu uitati sa semnalizati accidentul, pentru a evita cresterea numarului de victime.

In situatiile in care nu s-a putut realiza constatarea amiabila, dupa ce au fost intocmite documentele privitoare la accident, este necesar sa va adresati cat mai repede posibil societatii de asigurari. Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea dosarului de dauna sunt urmatoarele:
- proces verbal sau autorizatie de reparatie primite la sectia de Politie, in original
- copie a politei de asigurare tip CASCO - daca este cazul
- copie a politei de asigurare RCA vinovat accident
- imputernicire pe numele dumneavoastra de la proprietarul autoturismului (firma de leasing, persoana juridica) - daca este cazul
- copie si original carte de identitate proprietar sau utilizator
- copie si original permis conducere sofer
- copie si original certificat de inmatriculare auto

Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea comenzii de reparatie la service sunt:
- nota de constatare, in care sunt trecute avariile si solutiile de reparatie (emisa de societatea de asigurari)
- cerere de despagubire avarii, in original, semnata si stampilata de proprietarul autovehiculului (formular emis de catre societatea de asigurari)
In cazul unui accident grav, care a avut ca urmare vatamarea corporala sau decesul unei persoane, conducatorii auto implicati au obligatia de a anunta imediat politia. Chiar si persoanele cu mici zgarieturi sunt considerate a fi suferit vatamare corporala. Este interzisa schimbarea pozitiei vehiculelor implicate in accident, modificarea starii locului sau stergerea urmelor accidentului fara acordul agentilor de politie care cerceteaza evenimentul. Foarte important de retinut in acest caz este sa nu se paraseasca locul producerii accidentului. Aceasta reprezinta o infractiune si se pedepseste conform legii.
Daca persoanele implicate in accident sunt in stare medicala critica, apelati imediat numarul de urgenta 112 si acordati primul ajutor in conformitate cu indicatiile operatorului. Primul ajutor se va acorda fara miscarea victimei, cu exceptia cazului in care se inregistreaza pericol de incendiu, de explozie sau alte situatii periculoase.
Nu uitati sa semnalizati accidentul, pentru a evita cresterea numarului de victime.

In situatiile in care nu s-a putut realiza constatarea amiabila, dupa ce au fost intocmite documentele privitoare la accident, este necesar sa va adresati cat mai repede posibil societatii de asigurari. Documentele de care aveti nevoie pentru deschiderea dosarului de dauna sunt urmatoarele:
- proces verbal sau autorizatie de reparatie primite la sectia de Politie, in original
- copie a politei de asigurare tip CASCO - daca este cazul
- copie a politei de asigurare RCA vinovat accident
- imputernicire pe numele dumneavoastra de la proprietarul autoturismului (firma de leasing, persoana juridica) - daca este cazul
- copie si original carte de identitate proprietar sau utilizator
- copie si original permis conducere sofer
- copie si original certificat de inmatriculare auto

Din momentul in care autoturismul este preluat de catre unitatea service, etapele efectuarii reparatiei sunt urmatoarele:
- intocmirea necesarului de piese dupa demontare si confruntarea acestuia cu nota de constatare primita de la societatea de asigurari
- trimiterea cererii de reconstatare piese (daca este cazul) catre societatea de asigurari, insotita de fotografiile pieselor avariate, constatate in urma demontarii
- analizarea cererii de reconstatare de catre societatea de asigurari. Raspunsul este transmis intr-un interval de aproximativ 2 zile
- efectuarea reparatiilor
- intocmirea devizului final de reparatii si transmiterea acestuia catre societatea de asigurari
- analizarea devizului de reparatie de catre societatea de asigurari si emiterea acceptului de plata (fara de care nu se poate elibera autoturismul din service). Durata analiza si raspuns: aproximativ 2 zile. Exceptie fac autoturismele asigurate la societatile cu care unitatea service are incheiat un acord de decontare directa
- pregatirea autovehiculului pentru predare catre propietar

Avand in vedere faptul ca, uneori, viata ne aduce in fata unor situatii mai putin placute, este important sa cunoastem procedura de solutionare a accidentelor. Pastrarea calmului si discutia normala cu ceilalti conducatori auto implicati sunt conditii esentiale pentru solutionarea rapida si eficienta a incidentului.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO IX
Mesaje: 2415
Membru din: Joi Sep 10, 2009 10:06 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Mie Iul 03, 2019 5:56 am

Concediul se apropie. Masina este pregatita?


Anotimpul estival isi intra treptat in drepturi, perioada de concedii se apropie cu pasi repezi, iar masina personala reprezinta o alternativa de transport extrem de interesanta. In cazul in care masina dumneavoastra va va insoti in cursul concediului este bine sa fie pregatita. Iata cateva aspecte care trebuiesc verificate si ajustate, daca este cazul:

Nivelul uleiului. Este foarte important ca uleiul sa fi fost schimbat la timp si nivelul acestuia sa fie in limitele specificate pe joja de ulei. In caz contrar, completati pana la nivelul maxim. Pentru a realiza o citire cat mai exacta este necesar ca masina sa fie stationata pe o suprafata plana si motorul sa fie rece.
In cazul in care distanta parcursa in timpul concediului ar determina depasirea cu mai mult de 500 km a limitei de rulaj solicitata de catre constructor pentru efectuarea reviziei, este bine sa realizati operatiunea de mentenanta inainte de plecare. Luati cu dumneavoastra un flacon de ulei pentru eventuale completari.

Nivelul lichidelor. Verificati nivelul lichidelor de racire, de frana, de servodirectie (daca este cazul) si cel al spalatorului de parbriz. Din cauza temperaturilor ridicate din aceasta perioada, sistemul de racire al masinii este solicitat foarte mult. Daca este necesar, completati cu apa distilata pana la nivelul recomandat de producator. De asemenea, pastrarea nivelului celorlalte lichide la cotele recomandate este foarte importanta pentru siguranta si confortul deplasarii. Completati numai cu lichide care respecta specificatiile indicate de producator.
Utilizati solutie speciala de vara pentru completare in vasul spalator de parbriz, aceasta ajutand la indepartarea insectelor de pe parbriz si prevenind zgarierea si matuirea acestuia.

Sistemul de franare. Pentru a evita surprizele neplacute, este recomandat sa realizati o verificare a sistemului de franare si a suspensiilor intr-un service autorizat. In cazul in care masina dumneavoastra este echipata cu jante din aliaj puteti verifica usor grosimea placutelor. Asigurati-va ca acestea sa aiba cel putin 5 mm grosime a stratului de frictiune.
Este bine sa realizati si o proba a capacitatii de franare. Aceasta ar trebui sa se realizeze pe un drum asfaltat uniform, prin franare constanta de la o viteza de 60 km/h. Daca oprirea se face repede si fara devieri de la traiectorie, atunci sistemul functioneaza corect. Daca apar zgomote de frecare metalica sau trepidatii in directie, atunci inseamna ca trebuie sa apelati la un service specializat.

Presiunea in pneuri. Acesta este un alt factor important pentru comportamentul autoturismului si siguranta rutiera. Asigurati-va ca presiunea sa fie cea indicata de producatorul masinii dumneavoastra, valorile fiind precizate in manualul de utilizare, pe stalpul median sau pe spatele usitei de alimentare cu combustibil. Astfel, evitati uzura prematura a anvelopelor si consumul suplimentar de combustibil. De asemenea, anvelopele trebuie sa fie adecvate anotimpului, sa nu fie uzate si sa nu prezinte taieturi.
In cazul in care sesizati o uzura neuniforma a anvelopelor, este indicat sa realizati o verificare a geometriei directiei intr-un service specializat. O geometrie deficitara a trenului de rulare va determina dificultati in mentinerea traiectoriei autovehiculului si va influenta negativ stabilitatea in cazul franarii de urgenta.

Roata de rezerva. In cazul in care autoturismul este dotat cu roata de rezerva, verificati starea acesteia si reglati presiunea daca se impune. Nu uitati de cric si cheie roti. Este indicat sa aveti in masina o pompa de aer sau un compresor electric si o lanterna.
Sistemul de iluminare. Asigurati-va ca toate becurile masinii functioneaza. In caz contrar, nu plecati la drum fara sa rezolvati problema. Recomandarea este sa aveti si becuri de rezerva pentru drum.
Sistemul de climatizare. Verificati functionarea corecta a instalatiei de aer conditionat. Daca este necesar, faceti o vizita in service pentru verificarea si completarea nivelului agentului de racire si inlocuirea filtrului de polen. Este bine sa luati in considerare si realizarea unui tratament antiseptic al instalatiei de climatizare.
Stergatoarele de parbriz. Verificati starea lamelelor de cauciuc si buna functionare a angrenajelor. Inlocuiti sau remediati, daca este cazul.
Subansamblele de cauciuc. Inspectati cu atentie furtunele si curelele auxiliare. Acestea nu trebuie sa prezinte semne de imbatranire, fisuri sau crapaturi. Daca observati nereguli, realizati o verificare in service si inlocuiti piesele uzate.
De asemenea, este bine sa aveti in vedere urmatoarele:
Stabilirea rutei Stabiliti cu exactitate traseul pe care il veti parcurge si luati in calcul o marja de timp pentru probleme neprevazute. Verificati daca sunt posibile rute ocolitoare, pentru situatia in care traficul este aglomerat, si daca exista zone de drum care se afla in reabilitare, pentru a castiga timp pretios. Pastrati la indemana o harta sau un dispozitiv pentru navigatie. Nu in ultimul rand, realizati o lista cu numerele de telefon si adresele reprezentantelor diplomatice ale Romaniei din tarile prin care veti trece.
Este recomandabil sa consultati legislatia privitoare la regulile de circulatie din tara de destinatie si ale celor pe care le veti tranzita, in special cu privire la viteza maxima legala, daca dispozitivele detector radar sunt legale, etc. Pentru incalcarea acestor reguli puteti plati amenzi substantiale.
Volumul de bagaje Scoateti din masina obiectele care s-au adunat in timp si nu prezinta utilitate. Incercati sa nu va supraincarcati cu bagaje. Fiecare 50 de kilograme in plus cresc consumul de carburant cu 2%. Luati in considerare formarea unor bagaje de forma plana si de mici dimensiuni, astfel incat sa poata fi utilizat cat mai eficient volumul de portbagaj. In masura in care este necesar un portbagaj aditional, montat pe plafonul masinii, consumul de combustibil poate creste considerabil.
Va rog sa aveti in vedere faptul ca sarcina suplimentara generata de un volum mare de bagaje va determina distante mai mari de oprire in cazul franarii de urgenta si un comportament mai putin adecvat al autovehiculului la abordarea virajelor, fiind afectata tinuta de drum.
Consumul de combustibil Pretul combustibililor a atins niveluri record in ultima perioada, motiv pentru care deplasarea cu masina poate deveni cu adevarat costisitoare. Este recomandata folosirea moderata a acceleratiei si evitarea supraincarcarii autoturismului. De asemenea, este indicata utilizarea sistemului cruise control (pilot automat), daca automobilul este echipat cu acest dispozitiv, intrucat va fi pastrat un regim cat mai constant de functionare a motorului. Sunt momente, precum traficul aglomerat din marile orase, sau pe sosele virajate, cand e mai bine sa nu folositi sistemul cruise control, pentru ca va mari consumul.
Pastrati spatiu suficient fata de masina in spatele careia rulati, folositi, pe cat posibil, frana de motor, si incercati sa anticipati cat mai mult situatiile de trafic. In masura posibilitatilor, incercati sa nu sofati agresiv sau cu viteza mare. In medie, pentru fiecare 25 de kilometri pe ora in plus la viteza, consumul va creste cu pana la 20%. Pe langa economia de combustibil, pastrarea vitezei in limitele legale si un stil de condus relaxat va vor ajuta sa evitati amenzile si accidentele rutiere.
In cazul in care circulati pe autostrada este mai avantajos, din punctul de vedere al economiei de combustibil, sa porniti sistemul de climatizare decat sa deschideti geamuri. Aceasta intrucat un geam deschis la viteza mare va produce nu numai zgomot in habitaclu, ci si o modificare a coeficientului aerodinamic si, implicit, consum mai mare.
Siguranta pasagerilor Avand in vedere riscul existent la fiecare deplasare cu masina, este imperativa folosirea centurii de siguranta de catre toti pasagerii. De asemenea, este absolut necesara utilizarea unor scaune speciale pentru copii. Pentru confortul si siguranta acestora, folositi scaune adecvate varstei copilului si adaptabile la bancheta din spate a masinii dumneavoastra. Pentru nou-nascuti este necesar un scaun special, cu plasa de protectie si care sa fie asezat cu spatele la sensul de mers.
Gradul de oboseala Este indicat sa faceti pauze pentru relaxare la fiecare 3 ore, durata lor trebuind sa fie de cel putin 10 minute. Evitati insa stationarile pe banda de urgenta a autostrazilor sau pe marginea neamenajata a drumurilor nationale, pentru ca pot fi extrem de periculoase. Ar fi ideal daca aceste opriri ar include vizitarea unei atractii locale de pe traseu.
In ceea ce priveste documentele, verificati existenta urmatoarelor:

certificatul de inmatriculare si cartea de service a masinii (pentru cazurile de solicitare a garantiei)
asigurarea RCA care sa includa si cartea verde sau asigurare separata pentru tarile in care nu este valabila cartea verde, precum si asigurarea CASCO (daca este cazul). De asemenea, este indicat sa aveti si un formular pentru constatare amiabila
rovigneta si chitanta cu care a fost achitata. In cazul in care parasiti tara, va rog sa tineti cont de faptul ca exista posibilitatea ca vignetele pentru autostrada sa nu fie considerate valide, daca nu sunt lipite in locurile indicate
in cazul in care masina face obiectul unui contract de leasing, este necesara imputernicire scrisa din partea societatii de leasing, pentru a putea calatori in afara tarii
daca masina este inmatriculata pe persoana juridica, este necesara imputernicire din partea companiei, in care sa se precizeze numarul de inmatriculare al autovehiculului, precum si traseul ce urmeaza a fi parcurs sau cel putin tarile tranzitate

Acestea sunt aspecte importante atunci cand va pregatiti sa plecati in concediu. Daca sunt indeplinite, veti evita situatiile neplacute in momentele cand doriti sa va bucurati de timpul liber. Nu uitati sa va inarmati cu rabdare si sa aveti in masina si vesta reflectorizanta, extinctorul, trusa medicala de prim ajutor si triunghiurile reflectorizante.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO IX
Mesaje: 2415
Membru din: Joi Sep 10, 2009 10:06 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Lun Iul 08, 2019 10:08 am

Pericolul invizibil

Calitatea aerului pe care il respiram este un subiect aflat permanent in discutie si este bine sa stim ce implica participarea la traficul cotidian, din acest punct de vedere. Atunci cand ne deplasam in interiorul unui autovehicul avem avantajul ca putem controla, intr-o anumita masura, compozitia aerului din habitaclul acestuia.

Zi de zi suntem expusi unui gaz invizibil, inodor si otravitor: dioxidul de azot (NO2). Oxizii de azot se formeaza in procesul de combustie, atunci cand carburantii sunt arsi la temperaturi inalte. In special motoarele Diesel emit aceste gaze, in diverse cantitati, in functie de sistemele de depoluare de care dispun. O cercetare independenta realizata de International Council on Clean Transportation (ICCT) arata ca 91% dintre motoarele Diesel Euro 6 aflate in circulatie depasesc limitele legale ale emisiilor in traficul real. Impreuna cu ceilalti poluanti, dioxidul de azot concura la aparitia efectului de sera, formarea smogului si a ploilor acide, reducerea vizibilitatii in zonele urbane si deteriorarea calitatii apei.

Conform studiilor efectuate, in momentul in care rulam in trafic, in interiorul autoturismului se inregistreaza in mod frecvent niveluri de 100 - 200 micrograme NO2, desi limita maxima admisa pentru un aer sanatos este de 40 micrograme NO2. Situatiile cele mai daunatoare sunt cele in care stationam in coloana si, mai ales, ambuteiajele din tuneluri sau pasaje subterane. Dioxidul de azot are un grad de toxicitate ridicat, expunerea la concentratii mari putand fi fatala. Inhalarea de cantitati reduse, pe termen lung, determina iritatii ale cailor respiratorii, dificultati de respiratie si afectarea tesutului pulmonar. Totodata reduce imunitatea organismului si favorizeaza aparitia unor boli precum pneumonie, gripa, astm, cancer si accidente vasculare cerebrale.

Numai in anul 2014, emisiile de dioxid de azot au provocat aproximativ 6.000 de decese premature (mai devreme de 65 de ani) in Germania, conform informatiilor publicate de DBU (Oficiul Federal German pentru Mediu). La nivelul Uniunii Europene, sunt estimate de catre Agentia Europeana pentru Mediu 430.000 de decese premature pe an ca urmare a deteriorarii calitatii aerului, iar un studiu al IHME (Institute for Health Metrics and Evaluation) arata faptul ca, la nivel mondial, numarul de decese premature puse pe seama poluarii aerului a ajuns la 5,5 milioane pe an.

In aerul respirat se regaseste si un alt element posibil iritant. Aproximativ 10% din populatia Europei sufera de efecte alergice datorate polenului. In timpul sezonului de varf, fiecare metru cub de aer poate contine pana la 3.000 de granule ale acestuia. Alergiile (rinitele alergice) sunt din ce in ce mai des intalnite, creand disconfort, dar si pericole, atunci cand ne aflam la volan. Un procent important dintre soferi este afectat de alergii, insa, de multe ori, acestea nu prea sunt luate in serios.

Din pacate, polenul si praful sunt periculoase si pentru cei care nu manifesta sensibilitate in mod uzual. Persoanele care nu sunt alergice, prezinta un risc crescut cu 30% de a produce un accident fata de cele cu fond alergen. Aceasta deoarece ultimii urmeaza tratamente si aplica metode de reducere a efectului alergiei.

Sistemul imunitar percepe substantele alergene, precum polenul, mucegaiul sau praful, ca fiind periculoase. In urma contactului cu alergenul, organismul produce anticorpi, care, circuland prin organism, declanseaza simptomele alergiei. Acestea constau in stranut, ochi rosii si inlacrimati, secretii abundente ale nasului, tuse. In situatii extreme, poate aparea socul anafilactic care produce modificari cardiovasculare ce pot ajunge pana la stop cardiac sau obstructie completa a cailor aeriene si deces prin sufocare. In ceea ce priveste conducerea autovehiculelor, pericolul este reprezentat si de accesele de stranut repetat, fiecare stranut fiind insotit de inchiderea ochilor. In cazul deplasarii cu o viteza de 50 km/h, inchiderea ochilor pe durata unui stranut va insemna parcurgerea unei distante de 10-15 metri fara a vedea, ceea ce este foarte mult, mai ales in traficul urban.Din pacate, cei mai afectati de deteriorarea calitatii aerului respirat sunt copiii, din ce in ce mai multi suferind de afectiuni respiratorii sau chiar astm. Este important sa ii protejam pe perioada deplasarii cu autoturismul.

Solutia optima pentru a neutraliza sau reduce cat mai mult efectele factorilor poluanti si alergeni este sa realizam ventilatia autovehiculului strict prin intermediul sistemului de climatizare, geamurile trebuind sa fie inchise. Astfel, aerul va fi purificat de catre filtrul de habitaclu. In ceea ce il priveste, va recomand sa montati un filtru de polen cu carbon activ. Conform studiilor publicate, acesta are capacitatea de a reduce cu pana la 92% concentratia de dioxid de azot care patrunde in habitaclu prin sistemul de ventilatie, retinand in mod eficient si particulele de polen. Intervalul de inlocuire al elementului filtrant nu trebuie sa depaseasca 12 luni, insa este bine sa verificati starea acestuia in mod periodic si sa il inlocuiti imediat ce constatati o incarcare ridicata cu praf si particule vegetale, astfel incat fluxul de aer sa nu fie obturat.

Marea majoritate a autovehiculelor sunt echipate de catre producatori cu filtre de habitaclu clasice, fara carbon activ. Puteti sa solicitati montarea unui astfel de subansamblu la urmatoarea revizie sau il puteti inlocui chiar dumneavoastra. De cele mai multe ori, operatiunea este destul de facila, necesitand consultarea manualului de utilizare al vehiculului. Atentie la sensul de montare, acesta fiind marcat cu o sageata.In masura in care avem grija de aerul pe care il respiram in habitaclu, vom avea mai putine probleme legate de alergii si, pe termen lung, putem diminua riscul aparitiei unor afectiuni grave. In plus, siguranta deplasarii nu va mai fi afectata de accesele de stranut
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Avatar utilizator
radu-lancer
EVO IX
Mesaje: 2415
Membru din: Joi Sep 10, 2009 10:06 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Automotive World by Ciprian Nimu

Mesaj de radu-lancer » Joi Iul 18, 2019 8:03 am

Cel mai important aspect in pregatirea pentru sezonul cald?

Buna ziua

Sezonul cald se apropie cu pasi repezi si este necesar sa avem in vedere faptul ca, in intervalul calendaristic Aprilie - Octombrie, este recomandata utilizarea anvelopelor de vara, fiind necesara inlocuirea celor de iarna. In acest sens este indicat sa tineti cont de urmatoarele aspecte:

Ø varsta anvelopei este un element important. Este recomandat sa nu utilizati anvelope mai vechi de 5 ani, chiar daca adancimea profilului este inca buna. In acest caz, imbatranirea cauciucului il face dur, uneori chiar casant, avand repercusiuni asupra sigurantei la rulare si determinand marirea distantei de franare. Putem afla varsta anvelopei verificand ultimul grup de cifre din numarul DOT, acestea reprezentand saptamana si anul de productie.

Ø adancimea minima a profilului, admisa prin reglementarile legale, este de 1,6 milimetri. Pentru anvelopele de vara se impune o adancime de cel putin 3 milimetri. Cu un profil mai mic de atat, pneul poate pierde aderenta pe suprafete ude, iar distanta de franare va fi periculos de lunga.

Ø pe cat posibil, incercati sa montati acelasi tip de anvelope pe toate rotile. In cazul in care cele doua punti primesc anvelope cu profiluri diferite puteti experimenta derapaje, deoarece aderenta pneurilor poate fi diferita pe acelasi tip de carosabil, in functie de compozitia si profilul acestora.

Nu combinati anvelope de vara cu cele de iarna, intrucat siguranta si performantele dinamice vor fi puternic afectate.

Ø realizati ajustarea presiunii in anvelope, conform indicatiilor producatorului, operatiune ce trebuie efectuata si ulterior, in mod periodic. Un nivel de presiune mai mic decat cel recomandat de producator va determina cresterea consumului de combustibil, uzura accelerata a anvelopelor si comportament rutier precar al autovehiculului. Presiunea in anvelope mai mare decat cea solicitata de fabricant va determina uzura neuniforma, reducerea nivelului de confort si risc de explozie.

Ø pentru montajul rotilor, folositi numai prezoane potrivite. Daca sunt prea scurte, se poate intampla ca roata sa iasa de pe ax, iar cele prea lungi vor distruge subansamblele din butuc.

Ø atunci cand montati roata pe masina, strangeti suruburile in diagonala. Opriti strangerea atunci cand cheia scoate un zgomot dupa ce a parcurs un sfert de rotatie. Strangerea incorecta poate determina deteriorari ale jantei sau, in cel mai rau caz, pierderea rotii in mers.

Pentru a realiza o strangere corecta a roţilor este indicat sa folositi o cheie dinamometrica. Astfel veti putea doza forta aplicata asupra prezoanelor, protejand elementele de fixare si ansamblul de franare.
Este necesar ca depozitarea anvelopelor sa se realizeze in mod adecvat, in locuri uscate, ferite de surse de caldura si de actiunea directa a soarelui. Evitati contactul anvelopelor cu combustibili, uleiuri, etc. In cazul in care anvelopele sunt stocate fara jante, acestea vor fi pozitionate vertical una langa alta, pentru a evita deformarea. Atunci cand pneurile raman montate pe jante, rotile vor fi stivuite in pozitie orizontala. Este bine ca anvelopele sau rotile sa fie pastrate in saci de depozitare, rolul acestora fiind de protectie fata de ozonul din aer, care poate cauza uscarea si craparea cauciucului anvelopelor.
In mod constant revine in actualitate intrebarea care punte a masinii ar trebui sa primeasca anvelopele cu cel mai mic grad de uzura. Instinctiv, ne gandim ca acestea ar trebui montate pe puntea fata, in ideea ca avem nevoie de tractiune maxima pe rotile folosite pentru a vira masina. Acest lucru este corect, dar stabilitatea este data de axul spate. O punte spate stabila va pastra masina pe traiectorie, aspect mult mai important decat comportamentul directiei pe puntea fata. Atunci cand rotile fata derapeaza, situatia este mult mai usor de controlat de catre sofer, decat daca puntea spate scapa de sub control.
Constructorii de masini tin cont de acest lucru, prin faptul ca majoritatea modelelor sunt setate pentru un caracter preponderent subvirator (masina tinde sa iasa in afara virajului). Subvirarea se poate combate usor, prin reducerea accelerarii sau actionarea franei, respectiv diminuarea vitezei de deplasare, reactii instinctive pentru majoritatea soferilor. Daca se pierde aderenta pentru puntea spate, apare fenomenul de supravirare, care se combate prin contrabracare si accelerare controlata, comportament care nu constituie gest reflex pentru multi soferi.
De asemenea, acvaplanarea reprezinta un pericol real, fiind un factor important in formularea recomandarii ca profilul anvelopelor sa fie mai adanc pentru rotile puntii spate, in cazul in care nu este posibil sa utilizam anvelope cu grad similar de uzura pe toate rotile. Cu cat adancimea profilului este mai mica, cu atat mai redusa este viteza la care anvelopa poate evacua in mod eficient apa de pe carosabil. Din momentul in care se depaseste limita critica de viteza, se va forma o pelicula de apa pe care masina pluteste si nu mai este controlabila.
In cazul in care doriti schimbarea dimensiunilor jantelor si anvelopelor autovehiculului, este bine ca alegerea sa fie facuta astfel incat diametrul rotii (janta + anvelopa) sa ramana neschimbat sau sa se modifice foarte putin. Acest lucru este important pentru a nu afecta siguranta rularii, pentru a evita situatia in care rotile ating aripile masinii si pentru a pastra cat mai corecte indicatiile vitezometrului de la bord.
De exemplu: masina este echipata cu jante 16” si anvelope cu dimensiuni 205/55 R16 si doriti montarea unor jante 17". In acest caz dimensiunile corecte pentru anvelope vor fi 225/45 R17. Va rog sa accesati acest link pentru a calcula corespondentele intre diferite dimensiuni.
Recomandarea este sa verificati, in primul rand, dimensiunile comunicate de producator si oferite ca echipare originala. Acestea sunt de obicei trecute intr-un tabel din manualul de utilizare/cartea tehnica a masinii impreuna cu presiunile de umflare aferente fiecarei dimensiuni si tip de utilizare (normala/autostrada sau incarcare maxima).
Ca si regula, la schimbarea dimensiunilor jantelor si anvelopelor se va schimba si presiunea de umflare. Anvelopele cu flanc mai jos, montate pe jante de dimensiuni mai mari decat cele initiale, au nevoie de o presiune de aer mai ridicata pentru a sustine greutatea masinii si pentru a nu se deforma excesiv la denivelari si gropi. Lipsa presiunii corespunzatoare poate duce la distrugerea prematura a anvelopelor, zgarierea si deteriorarea jantelor sau chiar la accidente de circulatie.
Desi reprezinta un consumabil cu cost de procurare ridicat si perioada de utilizare indelungata, achizitia anvelopelor si intretinerea lor sunt tratate, de multe ori, ca un rau necesar. In masura in care vom citi si analiza marcajele si etichetele care insotesc pneurile, vom putea optimiza raportul dintre calitate, fiabilitate si valoare de achizitie si vom putea prelungi durata de serviciu a anvelopelor.
**********************************************************************
**********************************************************************
Mitsu.ro= index.php

https://www.facebook.com/MitsubishiClubRomania/

Scrie răspuns

Înapoi la “Cafenea”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator