Mitsubishi Motors celebrează 40 de ani de activitate pe piața europeană

 Luna octombrie marchează începutul unui an de referință pentru Mitsubishi Motors Corporation (MMC), întrucât compania va celebra 40 ani de prezență continuă pe cea mai strategică piață, piața europeană, de la prima prezentare oficială, la Salonul Auto de la Londra, în octombrie 1974, până la lansarea in Europa a “pionierului” Outlander PHEV la sfârșitul lui 2013.

 Recunoaștere internațională pentru Mitsubishi 

Desi autovehiculele Mitsubishi se regăseau deja în număr redus, doar în câteva țări europene, precum Spania (1956) și Grecia (1963), inițiativa Mitsubishi de a exporta în Europa a venit ca urmare a unui acord unic, în februarie 1970, între Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) și Chrysler Corporation prin care MHI 1) îsi dezvolta divizia auto deja existentă și 2) fuziona cu Chrysler pentru a crea “Mitsubishi Motors Corporation” (MMC).

 În mai 1971, un acord suplimentar între Mitsubishi Motors Corporation și Chrysler International S.A. a inclus distribuirea de autovehicule Mitsubishi prin intermediul rețelei globale de dealeri Chrysler International, excepție facând Japonia, Statele Unite și Canada. Începând cu luna septembrie 1971, MMC a devenit societate comercială, deținută de către MHI (85%) împreună cu Chrysler Corporation (15%).

 Salonul Auto de la Londra, 1974 

Cu toate acestea, din cauza termenilor restrictivi ai acestui acord, volumul vânzărilor Mitsubishi Motors a rămas foarte limitat în Europa (un total de 4,861 unități în intervalul 1971 – 1975), perioadă în care vânzările altor marci japoneze au luat avânt, crescând de la un numar de 16,458 unități în 1965, la 126,275 unități în 1970, atingând 528,486 unități în 1975.

În cele din urmă, în 1974, MMC și Chrysler International au ajuns la un acord care să permită MMC să își dezvolte propria activitate de marketing și vânzări în Europa.

 Începând de atunci, drepturile de distibuție au fost acordate companiilor independente, în primul rând în Belgia și Luxemburg (în august 1974), urmate în decurs de câteva săptămâni, de către Olanda și apoi Marea Britanie, țara în care a avut loc lansarea oficială a brandului Mitsubishi Motors, în Europa, la Salonul Auto de la Londra în octombrie.

La acest salon de referință, au fost prezentate modelele Lancer și Galant, ce au fost puse apoi la dispoziția publicului european, în cele patru țări, începând din 1975, în urma unor prezentări de succes similare, la Salonul Auto de la Brussels și la Salonul Auto din Amsterdam (AutoRAI).  

Restul țărilor din Europa au fost urmatoarele, fie deschizându-se către (acceptând) importurile japoneze (Germania în 1977, etc.) ori limitându-și cotele (Franta în 1978, etc.)

În timp ce acordul cu Chrysler International lua sfârșit, în august 1982, MMC își stabilise deja primul birou de legatură în Rotterdam în 1977, precursorul lui Mitsubishi Motors Europe B.V. de astăzi, ce înca își păstrează sediul în Olanda.

 O paletă europeană

În peste 40 de ani de activitate, vânzările Mitsubishi Motors* au crescut substanțial în Europa: de la cele câteva unități vândute la început, cu amănuntul, în 1975, în doar 4 țări, până la rezultatul, de 92.411 unități, al ultimului an fiscal, în cele 34 de țări, ale teritoriului comercial MME de azi (i.e. excl. Rusia, Ucraina și Kazakhstan), principalele trei piețe ale sale fiind:

–               Germania:                           22,138 unități

–               Marea Britanie:                 12,349 unități

–               Norvegia:                            5,697 unități

 … toate depășite de Rusia cu un volum al vânzărilor de 80,000 unități. Pe această vastă piață rusească, MMC și partenerul său local, au jucat un rol de pionierat facând, din brandul Mitsubishi Motors, unul dintre cei mai vechi jucători din vest (august 1991) – o acțiune riscantă, însă de succes, ce s-a concretizat, pentru această piață, prin desprinderea de Mitsubishi Motors Europa, în aprilie 2007, cu scopul de a deveni o regiune de sine stătătoare. Din 2009, Rusia este servită printr-o societate mixtă între, Mitsubishi Corporation, și Rolf Group, ce au fuzionat în 2012, prin Mitsubishi Motors Corporation, pentru a forma noul “MMC Rusia”.

Sunt peste 40 de ani, de când MMC a adoptat, de asemenea, procesul de fabricare, pentru prima dată în Europa de vest (incl. la fosta fabrică NedCar, din 1995 până în 2012) și mai târziu în Rusia (prin “PCMA Rus” o societate mixtă fondată împreună cu PSA Peugeot Citroën, a carei producție a început în Aprilie 2010).

Design-ul (din 1989 până în 2009) precum și procesele de cercetare & dezvoltare (începând din 1989) au fost de asemenea adăugate pe paleta activităților europene ale MMC. 

 *excluzand Canter trucks

 Original si individual

Indiferent de complexitatea prezenței sale de-a lungul anilor (cronologie mai jos), Mitsubishi Motors a rămas un jucator important pe piața europeană, menținându-și imaginea unui brand japonez diferit, sigur si  eficient, ce și-a făcut simțită prezența în segmentele crossover (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) și pick-up (L200).

… o poziționare susținută de tehnologii avansate (de la motoare pe benzină cu injecție-directă, în 1995, până la varianta Clean Diesel, de azi, de la autovehiculele electrice (i-MiEV în 2010), pănă la diversele soluții de reducere a greutății (designul Globall Small din 2012), de la primele sisteme de tractiune activa (“Dynamic 4” din 1987) la sisteme 4×4 extrem de sofisticate (“S-AWC” din 2008), etc.

… imagine susținută încă de la început prin realizări fantastice în domeniul sporturilor cu motor (12 victorii Dakar câștigate cu Pajero* și 5 campionate WRC câștigate cu Lancer Evolution – 4 la categoria de Conducere și unul la categoria Producator), toate aceste victorii având o amprentă auto europeană.

 Piața de referință

În prezent, cu o revenire a profitabiliății, prognozată pentru FY13 și valoarea celor peste 100,000 unități vândute, pe an, în cele 34 de țări, ale teritoriului său comercial (excluzând Rusia), Mitsubishi Motors Europa privește către următorul pas al dezvoltării sale, ca și coordonator al activității MMC în Europa.

…aceasta fiind cea mai competitivă dintre toate piețele globale, în care cerințele precise ale consumatorilor, strictețea tuturor reglementărilor globale (siguranță, emisii), precum si prezenta celor mai capabili competitori, care vin intotdeauna cu solutii exceptionale, toate, impreuna formeaza o adevarată piață de referință pentru toți jucătorii importanți ai pieței globale.

în acest context MMC va continua să își îmbunătățească prezența în Europa, folosindu-se din plin de emblema sa caracteristică – supremația în domeniul ingineriei – pentru a-și demonstra abilitățile….

… o poziționare reprezentată, cel mai bine, de autovehiculele de pionierat, precum modelul Outlander PHEV, crossover-ul plug-in hybrid, ce urmează a fi lansat – și viitorii săi urmași inovatori.

 *Montero în Spania / Shogun în Marea Britanie

 Ani de referință pentru Mitsubishi Motors în Europa

1956:     Sunt vândute primele autovehicule Mitsubishi în Europa (Spania), urmate de Grecia în 1963. 

1970:     Se inființează Mitsubishi Motors Corporation (MMC), ca urmare a unui acord între Mitsubishi Heavy Industries Co. și Chrysler Corporation.

1974:     MMC primește aprobarea Chrysler pentru a vinde în Europa în nume propriu:

ð  August: primul acord de distribuție (Belgia & Luxemburg), urmat de către Olanda și Marea Britanie.

ð  Octombrie: prezentarea în fața publicului european la Earls Court, Salonul Auto de la Londra.

1975:     Începutul vânzărilor în cele patru țări (Lancer și Galant).

1977:     Primul birou de legătură (Rotterdam, Olanda).                  

Prima victorie la Raliul din Europa (Lancer –  castigator in categoria sa la raliul Lakes Rally).

1982:     Încheierea acordului de distribuție cu Chrysler International S.A.

1985:     Biroul de legătură se mută la Frankfurt (Germania).        

1989:     Se deschide Centrul European de Cercetare și Dezvoltare, lângă Frankfurt (Germania).

1991:     Demararea operațiunilor în Rusia.

1993:     Se deschide sediul european de vânzări și marketing (“MMSE”), lângă Amsterdam (Olanda).

1995:     Are loc introducerea modelului Carisma, primul produs specific european al MMC (platformă împărțită cu Volvo – produs la fabrica NedCar).    

2001:     Mitsubishi Motors achiziționează fabrica NedCar.

2004:     Introducerea modelului Colt, doar în Europa (platformă împărțită cu DaimlerChrysler – produs la fabrica NedCar).

                Modelul Colt este recompensat cu titlul „Das Goldene Lenkrad” (Volanul de Aur), de către ziarul german de duminica „Bild am Sonntag,” publicat de către Axel Springer AG.

2005:     Primul parteneriat cu PSA Peugeot Citroën (cea de-a 2a generație Outlander-dezvoltată împreună cu  Peugeot 4007 și Citroën C-Crosser).

2007:     Rusia devine regiune de sine stătătoare, separându-se de Mitsubishi Motors Europa.

2009:     Are loc restructurarea Mitsubishi Motors Europa.

2010:     Începerea producției la fabrica Kaluga în Rusia (“PCMA Rus” o companie mixta MMC – PSA)*

Introducerea modelului 100% electric i-MiEV pe piața europeană.

2012:     Fabrica NedCar este vândută grupului VDL Groep B.V. pentru suma simbolică de 1,00 € (având    însă garanția pentru păstrarea locurilor de muncă).

                MMC preia 9% din distribuitorul său rus (redenumit mai tarziu “”MMC Rus” în Mai 2013).

2013:     Prima prezentare, pe piața europeană, a crossover-ului hibrid electric, Outlander PHEV.                Mitsubishi Motors Europa se mută într-un sediu nou, lângă Maastricht.

2014:     Revenirea la profitul prognozat pentru Europa, pentru FY13.

* Producția modelului Mitsubishi (Outlander) a început  în septembrie  2010, modelul Outlander  fiind dezvoltat împreună cu Peugeot 4007 și Citroën C-Crosser.