Denis.p scrie: ↑Lun Aug 03, 2020 5:24 pm
Legat de puterea masinii mi s-au parut cam putini 135 CP la motor de 2.5 benzina, de asta am si intrebat de puterea ei. Sunt convins ca e mai puternica decat jetta la depasiri

. Am condus acum ceva timp o octavia de 1.8 180CP si clar pe modul S poti face linistit o depasire.
Salutare Denis, si bun venit printre noi!
As vrea, fara sa am pretentii ca sunt atotstiitor, sa clarific unele aspecte tehnice pe care publicul larg nu prea le stie si Mitsubishi nu prea a reusit sa le scoata in fata pentru toata lumea. Ii multumesc lui Ermeneutic care, desi este foarte informat si bine intentionat, are inclinatii mult mai poetice decat e nevoie pentru o discutie tehnica.
In primul rand Outlander PHEV nu este o masina hibrida conventionala, deci nu poate fi comparata cu Honda CR-V sau Toyota Rav de ex, masini care functioneaza cu un motor termic-ambreiaj-cutie de viteze, asistate pe puntea spate de un mic motor electric alimentat de o baterie mica (pentru cca. 2Km) si circuitele auxiliare. Outlander PHEV este in primul rand EV - adica masina electrica, asta inseamna ca are propulsie electrica. Asta inseamna ca nu are ambreiaj si cutie de viteze, deci motorul nu transmite putere mecanica catre roti (cu o rezerva la care voi reveni putin mai tarziu). Propulsia se face de catre 2 motoare electrice, unul de 60KW pe fata si 70 KW pe puntea spate, alimentate dintr-o baterie de 14KWh si un generator electric de 100 KW antrenat de motorul termic de 2,4L si 99KW. Motorul termic functioneaza in ciclu Atkinson, de aceea puterea este destul de mica pentru cei 2,4 l capacitate, dar este optimizat pentru randament maxim in gama de turatii si cuplu pe care il cere generatorul electric. Deci un calcul simplu ne da o putere totala la roata de 130 KW (cca 180 CP). In plus, la viteze de peste 70 Km/h un cuplaj controlat electronic face legatura motorului termic cu puntea fata, permitand transmiterea unei parti din puterea motorului termic direct catre rotile fata (mecanic) intr-o singura treapta de transmisie (un fel de treapta a 6-a a unei cutii de viteze). Aceata este exceptia de care vorbeam mai sus. Astfel la viteze mari puterea poate fi suplimentata cu (estimez eu) inca 35-40KW, rezultand in anumite conditii o putere maxima de cca. 235 CP, cam asta fiind maximul dezvoltat de masina. Cu toate ca puterea este destula, viteza maxima a masinii este limitata electronic la 175 Km/h, dar pana la aceasta viteza puterea este arhisuficienta pentru depasiri chiar si mai indraznete.
Acum ca am clarificat propulsia, sa ne ocupam putin de partea de alimentare:
Cand functioneaza, motorul termic produce prin intermediul generatorului mai multa energie decat are nevoie masina pentru deplasare, astfel o parte este stocata in baterii, si dupa un timp motorul termic este oprit si masina ruleaza doar din baterii pana cand nivelul de incarcare al acestora scade din nou, motorul termic reporneste si ciclul se repeta. Masina nu te lasa sa descarci din baterii mai jos de 30% din capacitate (atunci cand in bord indicatorul arata ca mai ai 0% energie in baterii si motorul termic porneste, de fapt acestea au 30% nivel de incarcare), aceasta rezerva permite ca in orice moment masina sa iti permita efectuarea de depasiri, urcari de pante, etc. fara ca tu sa simti vreo pierdere de putere.
Masina mai are si alte (multe) aspecte interesante, de ex. nu are demaror in sensul binecunoscut, generatorul electric indeplinind acest rol, astfel pornirile motorului termic sunt insesizabile in timpul mersului. Prima potiune a cursei pedalei franei de serviciu actioneaza doar franarea regenerativa (electrica), frana mecanica intrand in actiune ceva mai tarziu, fara sa se simta vreo trecere intre cele doua sisteme.
Ca si parte negativa a sistemului, managementul bateriilor de tractiune este putin ciudat, Mitsubishi alegand sa regleze din softwarul BMS-ului o degradare foarte agresiva a bateriilor, scazand artificial capacitatea teoretica a acestora astfel ca sistemul sa utilizeze din ce in ce mai putin din capacitatea lor reala, de ex, a mea, dupa 16000 Km declara o capacitate de cca 82% care se vede cumva in autonomia ceva mai mica in mod pur electric. Chiar si asa, conducad economic, inca reusesc sa fac 50 Km doar electric, prin oras. Asta ajuta ca bateriile sa reziste in bune conditii celor 10 ani de garantie acordati de producator.
Ca economie in utilizare vreau sa spun ca aproape tot ce circul in oras o fac fara costuri, pur electric, iar in afara consumul maxim a fost 8 l/100Km, de obicei in jur de 6,5-7 l/100Km. Per total consumul este de 4,3 l/100Km calculat la nr de Km efectuati total si toata benzina introdusa in rezervor pana acum.