i-MiEV. Sau Mitsubishi Innovative Electric Vehicle. Sau mai simplu, un minion 100% electric a la Mitsubishi, disponibil de cateva zile si pe piata din Europa.

O sa incerc sa fiu cat mai punctual. Designul exterior este, as zice, mai degraba interesant. Nu neaparat in sensul rau, insa in trafic esti categoric perceput ca fiind „altfel”. O spun atat datorita faptului ca am reusit in scurtul test-drive pe care l-am facut sa interceptez privirile curioase ale altor camarazi de drum, cat si din prisma intersectarii in trafic cu acelasi i-MiEV pe care-l condusesem cu cateva momente in urma. Deci per total, masina este in viziunea mea o creatura „verde” plina de bune intentii.

Dimensiunile sale modeste ofera suficient spatiu pentru ocupantii locurilor din fata, insa in cazul unei deplasari mai lungi cu patru adulti in masina, spatiul pentru pasagerii din spate ar putea deveni stanjenitor. Atat bordul cat si consola centrala sunt simple si practice, comenzile fiind amplasate acolo unde le este locul, insa pentru gustul unora ar putea fi considerate spartane. Instrumentele de bord sunt de asemenea simple, Mitsubishi echipand buburuza electrica cu un vitezometru digital, un indicator al nivelului de „combustibil”, precum si un mic computer de bord ce afiseaza autonomia.

Cel mai interesant gadget mi s-a parut insa indicatorul modului in care se afla masina. Adica CHARGING, cel care mi-a placut sa il asociez cu deja clasica frana de motor, ECO pentru un mers normal, iar spatiul ce se intinde dincolo de ECO plimba indicatorul in functie de cat apesi pedala, implicit in functie de puterea dezvoltata de catre masina. Banuiam eu ca cei de la Bugatti s-au inspirat de undeva cand au plasat ceva asemanator in Veyron.

Cum se simte? Hm. Inceputul este ciudat. Obisnuinta iti dicteaza ca, imediat dupa ce pornesti motorul trebuie sa auzi ceva. Ei bine, surpriza! Nu auzi, drept urmare primul instinct este sa dai din nou cheie. La capitolul asta ai face bine sa iei pe cineva care sa iti dea peste mana, cel putin pana te obisnuiesti. Iar dupa, pornesti la drum, mirat de faptul ca e al naibii de tacuta si totusi… se misca! Inevitabil o percepi ca pe o jucarie firava si tendinta este de a o proteja. Insa cei 180 Nm de care dispune te vor surprinde intr-un mod destul de placut cand vei apasa acceleratia la podea. Nu dureaza foarte mult si nu este spectaculos, insa este peste ce te-ai fi asteptat de la o asemenea aratare, iar asta poate fi tot ce conteaza.

Merita? Discutabil, foarte discutabil. Din pacate, fiind o tehnologie noua, costa. Si nu putin, pretul de lista fiind de 36.640€ cu TVA. Statul promite o bonificatie de aproximativ 5.000€ pentru autovehiculele electrice, insa chiar si asa pretul ramane ridicat pentru o masina din clasa mica. Apoi vin celelalte inconveniente. Autonomia maxima este de 150 de kilometri, iar incarcarea de la o sursa clasica de energie electrica poate dura intre 6 si 8 ore. Vor exista cu siguranta cat mai curand si statiile de incarcare rapida, insa chiar si in cazul acestora va fi necesara o pauza de minim 20 de minute. Economia de carburant ar putea fi un factor major in sustinerea vehiculului electric, insa chiar si acesta raportat la costul ridicat de achizitie poate suferi pe alocuri.

In concluzie, este un autovehicul care merita atentie, ideal celor care strabat zilnic intre 100 si 150 de kilometri in traficul urban si doresc sa uite de tombola preturilor la combustibili.

Andrei Agape

Foto: Sorin Andrei